
Descobreix les avaries que amaga el color del fum del tub d’escapament
En funció de com siguin els gasos que emet el cotxe es poden detectar fallades mecàniques abans que sigui massa tard
Fum blanc i espès en encendre el motor
¿A l’cotxe li costa encendre? Un cop en marxa tira molt fum blanc i aquest és bastant espès (el porta una estona dispersar)? ¿Quant el motor s’escalfa, deixa de tirar-? Normalment, es deu a una mala posada a punt del sistema d’injecció dièsel. Aquest fum blanc és en realitat vapor de gasoil: si la bomba d’injecció està fora de punt i injecta el combustible massa aviat o massa tard, en comptes de cremar per la compressió que hi ha al cilindre, només es crema una part; la resta s’evapora. Si el vehicle no té bomba d’injecció perquè és common rail o d’injector bomba, el que passa és que la cambra de combustió està molt freda: probablement tingui en mal estat algun preescalfador.
Fum negre a accelerar
El fum negre es deu a una mala combustió del gasoil, normalment per un excés de carburant (o falta d’oxigen) o per una mala polvorització dels injectors. Sol produir en accelerar a fons; si ho fa només un instant a «donar la trepitjada», és més o menys normal … Però si seguim tirant fum negre com si fóssim un calamar fugint del seu caçador, tenim una avaria. La major part de les vegades es deu a un problema amb la vàlvula recirculadora de gasos d’escapament (la famosa EGR): en trepitjar l’accelerador hauria de tancar perquè només entrés en el cilindre aire net i ric en oxigen, amb la finalitat que cremi bé l’excés de combustible que injectem en accelerar. Si no es tanca, el carburant seguirà barrejant-se amb el gas d’escapament recirculat; al tenir menys oxigen, el gasoil no es crema completament i per això surt fum. També pot ser que tinguem una presa d’aire en el col·lector d’admissió o el cabalímetre en mal estat. Un filtre d’aire massa brut pot provocar igualment aquest problema, en no deixar entrar correctament l’aire d’admissió. Si tot això està perfecte, la decisió està en algun injector que no fa pols bé el combustible: si les gotes que injecta en el cilindre són massa grans, no es barregen amb l’oxigen de forma òptima i no cremen bé.
Fum blanc en fred i en calent
Una mica de fum blanc i no molt espès (es dispersa ràpidament) és normal en encendre el motor, sobretot a l’hivern. En cremar un hidrocarbur -gasóleo o gasolina- es genera vapor d’aigua. A l’apagar el propulsor, el fred de l’exterior condensa dit vapor i fa que quedi aigua en el tub d’escapament. Quan es posa en marxa la mecànica i puja la temperatura, s’evapora de nou l’aigua de la fuita i surt aquest fum blanc, que no sol ser molt. Si persisteix, normalment hi haurà un problema de refrigeració: part del anticongelant entra al cilindre i es barreja amb el combustible. Aquest fum té una olor molt peculiar i sol anar acompanyat de fallades de temperatura; el més probable és que la junta de culata estigui malament i calgui sustituirla.No és una reparació barata; unes 6 hores de mà d’obra més el planificat de la culata, etc .., oscil·la entre els 600 i els 1.200 euros. No obstant això, si es triga a solucionar o puja molt la temperatura podria deformar tant la culata que no es pugui planificar i es necessitarà una nova. Sol rondar els 3.000 euros.
Fum blavós i olorós
Si per la fuita en surt un fum una mica blavós i fa olor una mica a torrat, el que passa és que està entrant oli a la càmera de combustió. Hi ha quatre possibles motius perquè això passi: Que la junta de culata estigui en mal estat i passi oli de la distribució al cilindre número 1. En aquest cas, el fum sol aparèixer sempre. Que el turbo estigui gastat i l’oli que lubrica el seu eix es coli al circuit d’admissió. El fum sortirà sobretot en accelerar fort i quan estiguem aturats al ralentí. Que les guies de les vàlvules estiguin gastades: el fum surt per la fuita quan deixem anar l’accelerador i el cotxe reté. Es deu al fet que es genera buit en els cilindres i absorbeixen l’oli que traspua per les vàlvules. I que el motor estigui gastat (normalment, els segments del pistó). En aquest cas, el fum sol sortir sempre, però més en accelerar. El que passa és que no hi ha un tancament hermètic entre el pistó i la paret del cilindre i l’oli de lubricació passa a la cambra de combustió.